Πέμπτη 26 Οκτωβρίου 2017

Εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών και άλλων προϊόντων

ΣΥΡΙΖΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
ΑΝΑΓΚΑΙΑ H ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΕΣΩ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ & ΑΙΡΕΤΩΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Βασικό εργαλείο για την οργάνωση της ανακύκλωσης και αυτοδιαχείρισης των δημοτικών αποβλήτων με κίνητρα και αντικίνητρα. Μεταξύ των κινήτρων που καθιερώνονται είναι η σύνδεση της τιμολογιακής πολιτικής των ΦΟΔΣΑ με τις επιδόσεις των δήμων στην ανακύκλωση.
Στη Βουλή το ν/σχ για την εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών και άλλων προϊόντων
Ξεκίνησε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, η επεξεργασία του νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος
«Τροποποίηση ν. 2939/2001 για την εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών και άλλων προϊόντων, προσαρμογή στην οδηγία 2015/720/ΕΕ, ρύθμιση θεμάτων του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης και άλλες διατάξεις».
Να μην πετάμε τίποτα. Να υπάρξει συλλογική οργάνωση της κοινωνίας με βασικούς φορείς την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Με το σχέδιο νόμου τροποποιείται το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο για την εναλλακτική διαχείριση συσκευασιών και ρυθμίζονται θέματα του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης. Επίσης, καθορίζονται εκ νέου οι όροι και προϋποθέσεις για την εναλλακτική διαχείριση των δημοτικών αποβλήτων συσκευασιών και εισάγεται πρόβλεψη για τη μείωση χρήσης της πλαστικής σακούλας. Δημιουργείται ένα πλαίσιο με κίνητρα και αντικίνητρα για να αντιμετωπίσουμε ως χώρα το πρόβλημα. Το νομοσχέδιο εισήχθη μετά από κύκλο διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της Αυτοδιοίκησης, της Αγοράς και της επιστημονικής κοινότητας, καθώς και των οικολογικών και κοινωνικών οργανώσεων.
Θετικά εκφράστηκαν ως προς τους στόχους του νομοσχεδίου όλα τα κόμματα, παρά τις επιφυλάξεις τους, εκτός από το ΚΚΕ και την Χρυσή Αυγή, που δήλωσαν ότι καταψηφίζουν.
Το νομοσχέδιο εκφράζει την πολιτική βούληση κυβέρνησης κόμματος για σοβαρές αλλαγές στο υπάρχον καθεστώς με προοπτική την εναλλακτική διαχείριση των αποβλήτων. Στόχος του νομοσχεδίου είναι η ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας. Η
ανακύκλωση γίνεται με τη θεσμική αυτή προσπάθεια κυρίαρχο μοντέλο, οικονομικά, περιβαλλοντικά, κοινωνικά και πολιτικά συσπειρώνει ευρύτερες πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις.
Ενίσχυση των ΟΤΑ με περίπου 10 εκατ. ευρώ
Οι ΟΤΑ ενισχύονται και θεσμικά και χρηματοδοτικά με περίπου 10 εκ. ευρώ από το ειδικό πρόγραμμα επενδύσεων, ώστε να επικαιροποιήσουν τα σχέδιά τους για τη διαχείριση της ανακύκλωσης. Ο αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος, όπως δήλωσε, οι δήμοι θα έχουν την απόλυτη ευθύνη για την διαχείριση της ανακύκλωσης, σημειώνοντας ταυτόχρονα ότι «στόχος του νομοσχεδίου είναι ο κοινωνικός δημόσιος πόρος να μην έχει κανένα σκοτεινό σημείο και να είναι δίκαιος».
«Το νομοσχέδιο ζητά την ενηλικίωση των δήμων. Ό,τι αποφασίζει ο κάθε δήμος θα είναι το ευαγγέλιο. Όμως θα έχει την υποχρέωση να τα εφαρμόζει, και η Πολιτεία θα έχει την ευθύνη να ελέγχει», τόνισε.
Επιβολή τέλους για τη χρήση πλαστικής σακούλας
Το νομοσχέδιο θεσπίζει την επιβολή τέλους για τη χρήση πλαστικής σακούλας, η Ελλάδα καθυστέρησε να εφαρμόσει το μέτρο και να αναφέρουμε οτι στο κύκλο διαβούλευσης που έγινε, όλοι οι παραγωγικοί φορείς συμφώνησαν με το νομοσχέδιο σε αυτο.
Το τέλος στην πλαστική σακούλα δεν θα πηγαίνει στη Πολιτεία ή στον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης αλλά όλα τα έσοδα από τα τέλη θα δίνονται στους δήμους για να πείθουν τους πολίτες να κάνουν ανακύκλωση.
Το νομοσχέδιο προβλέπει:
• Ρύθμιση και στήριξη της αγοράς και της περιβαλλοντικής συμπεριφοράς, με στόχο τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας, τη διαφάνεια και τον έλεγχο των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης και καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής. Ισοτιμία στην αγορά, χωρίς εκμετάλλευση προνομιακής θέσης, χωρίς μεσάζοντες, χωρίς χρήση των ΣΕΔ για εμπορικούς σκοπούς: Κανονισμός προμηθειών, χαμηλό αποθεματικό, χαμηλό διοικητικό κόστος, ασυμβίβαστο ΣΕΔ -μετόχου και στελέχους- με επεξεργασία και διαχείριση ανακυκλωσίμων και σ.α.
• Καθοριστικός ρόλος των δήμων στο έργο της ανακύκλωσης, με ευαγγέλιο τα τοπικά σχέδια και τους στόχους του κάθε ΟΤΑ. Με κίνητρα και αντικίνητρα και σύγχρονους κανονισμούς καθαριότητας και με καθορισμένο πλαίσιο συνεργασίας με την κοινωνική οικονομία. Μεταξύ των κινήτρων που καθιερώνονται είναι η σύνδεση της τιμολογιακής πολιτικής των ΦΟΔΣΑ με τις επιδόσεις των δήμων στην ανακύκλωση. Παράλληλα ενθαρρύνουμε την παροχή κινήτρων στους δημότες για μείωση αποβλήτων και ανακύκλωση.


• Αξιοποίηση όλων των πόρων στην πραγματική ανακύκλωση, στην πραγματική κοινωνία και οικονομία. Άλλωστε, ο πόρος της ανακύκλωσης είναι δημόσιος και κοινωνικός πόρος και πρέπει να αξιοποιείται ορθολογικά και με πλήρη διαφάνεια.
• Μείωση χρήσης πλαστικής σακούλας, που ήδη θεσπίστηκε με ΚΥΑ.
• Ενίσχυση του ελεγκτικού και επιχειρησιακού ρόλου του ΕΟΑΝ1. Άμεση πρωτοβουλία από τον ΕΟΑΝ για την καταγραφή ποσοτήτων και σύνθεσης στερεών αποβλήτων.



ΠΩΣ ΑΚΡΙΒΩΣ διαμορφώνεται το άρθρο 9 του Νόμου 2939/2001

Άρθρο 9

Το άρθρο 9 του ν. 2939/2001 αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο  9
1. Οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ), κατά τη διαμόρφωση του κανονισμού τιμολόγησης, προσδιορίζουν τα τέλη που καταβάλλονται από τους ΟΤΑ ανά παρεχόμενη υπηρεσία σε συνάρτηση με την απόδοση της διαλογής στην πηγή, την εκτροπή οργανικών αποβλήτων από την υγειονομική ταφή, τη συλλογή αποβλήτων συσκευασιών ανά κάτοικο και την πραγματοποιηθείσα ανακύκλωση σε σύνδεση με τους στόχους ανά ΟΤΑ, όπως αυτοί προσδιορίζονται βάσει του Τοπικού Σχεδίου και του οικείου ΠΕΣΔΑ.
2. Στην περίπτωση των νησιωτικών ΟΤΑ Α΄ Βαθμο, εφαρμόζονται κίνητρα και αντικίνητρα από τα ΣΣΕΔ αποβλήτων συσκευασιών ανάλογα με την επίτευξη των στόχων, τα οποία προβλέπονται υποχρεωτικά στα επιχειρησιακά σχέδια που εγκρίνονται από τον Ε.Ο.ΑΝ..
3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζεται η διαμόρφωση του κανονισμού τιμολόγησης των ΦοΔΣΑ για την εφαρμογή της παρ. 1.». 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου