Πέμπτη 28 Απριλίου 2016

Νέα στρατηγική διαχείρισης στερεών αποβλήτων από το υπ. Εσωτερικών




 ΗΛΕΚΤΡΑ ΒΙΣΚΑΔΟΥΡΑΚΗ

 Σε αναδιοργάνωση των φορέων διαχείρισης στερεών αποβλήτων, που στο εξής μετονομάζονται σε Διαχειριστές Στερεών Αποβλήτων (ΔΙΣΑ) και θα υλοποιήσουν τη νέα στρατηγική για τα απορρίμματα, προχωρούν με νομοσχέδιο τα υπουργεία Εσωτερικών, Οικονομίας και Οικονομικών. Σκοπός είναι οι ΔΙΣΑ να συγκροτούνται με βάση την αρχή της εγγύτητας και της αντιπροσωπευτικότητας των αιρετών οργάνων των τοπικών κοινωνιών, λαμβάνοντας υπ' όψιν τα γεωγραφικά και πληθυσμιακά κριτήρια. Συγχρηματοδοτούμενα από την Ε.Ε. προγράμματα, που έχουν ξεκινήσει αυτή την περίοδο, συνεχίζουν να υλοποιούνται από τους νεοσυσταθέντες ΔΙΣΑ ως "καθολικοί ανάδοχοι" των προηγούμενων νομικών προσώπων.
Η μετατροπή των ΦΟΔΣΑ σε ΔΙΣΑ θα γίνει ύστερα από τρεις μήνες από την ψήφιση του νομοσχεδίου και την ευθύνη συγκρότησης των νέων φορέων διαχείρισης αποβλήτων θα έχουν οι επτά συντονιστές της αποκεντρωμένης διοίκησης. Σε περίπτωση άρνησης συμμετοχής των δημοτικών συμβουλίων σε ΔΙΣΑ και αφού ο συντονιστής αποκεντρωμένης διοίκησης έχει εξαντλήσει όλα τα νόμιμα μέσα για εξεύρεση λύσης, οι αιρετοί τίθενται σε αργία.
Οι ΔΙΣΑ διακρίνονται σε ηπειρωτικούς και νησιωτικούς και θα συσταθούν σε επίπεδο Περιφέρειας με βάση τα πληθυσμιακά κριτήρια. Εξαιρούνται οι φορείς διαχείρισης της Περιφέρειας Αττικής και του Νομού Θεσσαλονίκης, οι οποίοι έχουν συγκροτηθεί με βάση τον "Καλλικράτη". Για τους ηπειρωτικούς ΔΙΣΑ προβλέπεται η σύσταση ενός σε επίπεδο Περιφέρειας με πληθυσμό έως 400.000 κατοίκων, τριών για 400.001 έως 700.000 κατοίκους και τεσσάρων για άνω των 700.001 κατοίκων. Ελάχιστος πληθυσμός δήμων για σύσταση ΔΙΣΑ είναι οι 80.000 κάτοικοι. Επίσης, προϋπόθεση για τη σύσταση ΔΙΣΑ είναι η λειτουργία τουλάχιστον ενός χώρου υγειονομικής ταφής, η λειτουργία μονάδας επεξεργασίας αποβλήτων ή έργα που έχουν ενταχθεί στο περιφερειακό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων.
Για τη νησιωτική χώρα προβλέπεται η συγκρότηση ΔΙΣΑ στις περιπτώσεις όπου στο νησί υπάρχουν δήμοι πέραν του ενός (βλ. Εύβοια, Κρήτη). Στην περίπτωση δηλαδή όπου το νησί ταυτίζεται με δήμο, οι αρμοδιότητες διαχείρισης αποβλήτων ασκούνται από τις δημοτικές υπηρεσίες ή στο πλαίσιο διαδημοτικών συνεργασιών. Εάν το νησί γειτνιάζει με την ηπειρωτική χώρα ή με άλλο νησί, τότε μπορεί να συμμετέχει στο νομικό πρόσωπο που εξυπηρετεί τον όμορο δήμο.
Οι ΔΙΣΑ εκπονούν σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων στο πλαίσιο της τοπικής αρμοδιότητας, εξειδικεύουν τους όρους του περιφερειακού σχεδίου, μπορούν να εμπορευθούν τα προϊόντας της διαχείρισης αποβλήτων και να αποκομίζουν έσοδα. Επίσης, μπορούν να αναθέτουν υπηρεσίες διαχείρισης των αποβλήτων και λοιπές υπηρεσίες σε άλλα φυσικά ή νομικά πρόσωπα. Για τους πρώην ΦΟΔΣΑ, που είναι ανώνυμες εταιρείες και συστάθηκαν προ του 2010, συνεχίζεται η λειτουργία τους χωρίς αλλαγές στην νομική τους μορφή. Προβλέπεται εντός τριών μηνών η μετάβαση του 50% του προσωπικού, μόνιμου ή με πάγια εντολή, αλλά και του 50% των μηχανημάτων στον νεοσυσταθέντα ΔΙΣΑ. Με την παρέλευση τριμήνου προβλέπεται εκκαθάριση της προηγούμενης ανώνυμης εταιρείας και μεταφορά του υπολοίπου προσωπικού στον ΔΙΣΑ. Οι συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου ολοκληρώνονται στον ΔΙΣΑ. Σε περίπτωση μη λύσης του πρώην ΦΟΔΣΑ Α.Ε., ο κάθε δήμος - μέτοχος βαρύνεται με ημερήσιο πρόστιμο 5.000 ευρώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου